Senaste Nytt

Det senaste om Pay N Charge och elbilsladdning!

Elbilsladdning i bostadsrättsföreningar: Steg för steg-processen

Funderar ni på att installera elbilsladdare i er bostadsrättsförening men är osäkra på hur processen fungerar och hur projektet går till från början till slut? Oroa er inte – vi kommer guida er igenom steg för steg!

Att sätta upp laddningsanläggningar för elbilar i bostadsrättsföreningar kan vara en omfattande och krävande process som innebär betydande investeringar i både tid och pengar. Det kan vara knepigt att veta vad som måste göras, i vilken ordning, samt vilka faktorer som är viktiga att beakta under processens gång.

1. Förberedelser

Oavsett om ni är en del av styrelsen eller boende som vill driva igång laddningsanläggningen i er bostadsrättsförening, är det viktigt att ni sätter er in i vad en laddningsanläggning innebär och vilka alternativ som finns på marknaden. Vill ni äga eller hyra laddningslösningen? Hur mycket vill styrelsen vara involverad i drift och användarstöd? Det är även viktigt att ni tänker på era behov, inte bara nu, utan även i framtiden. Allt fler boende kommer sannolikt att skaffa elbilar i framtiden, och det måste tas i beaktning när ni bedömer era behov.

Många bostadsrättsföreningar erbjuder rådgivning för att komma igång med processen och kartlägga behoven. Elbilföreningen erbjuder också rådgivning i vissa områden. Det är dock värt att notera att de flesta laddoperatörer ofta vill bli involverade tidigt i processen för att använda sin erfarenhet och expertis för att föreslå bästa lösningar. Det kan ofta innebära besparingar i kostnader.

2. Kontakta laddningsleverantörer

När ni har identifierat en eller flera leverantörer som ni vill veta mer om och tror kan erbjuda en bra lösning för er, är det dags att kontakta dem för mer information. Det kan kännas lite skrämmande att ta det första steget och kontakta leverantörerna, men det är helt förpliktelselöst och utan några förbindelser. Vanligtvis lämnar ni era kontaktuppgifter, och laddningsleverantören tar kontakt för att ha en diskussion och lära sig mer. Om ni vill fortsätta processen kommer leverantören oftast på en platsbesiktning för att titta på området. Det är viktigt för att hitta bra lösningar och göra erbjudanden.

3. Platsbesiktning i bostadsrättsföreningen

Nästa steg: platsbesiktning! Det finns lite variation i hur platsbesiktningar genomförs. Vissa väljer att göra en gemensam platsbesiktning med alla leverantörer samtidigt, medan andra föredrar att träffa leverantörerna var för sig.

Huvudsyftet med platsbesiktningen är att fastställa era laddningsbehov, både nu och i framtiden. Baserat på dessa behov kan man bedöma hur man bäst kan förbereda sig för framtida skalning av laddningsanläggningen, vilket på sikt kan leda till kostnadsbesparingar. Det kan inkludera faktorer som kabeldragning, typ av elektrisk infrastruktur, kapacitet i anläggningen, parkeringsplatsernas placering i förhållande till varandra, nätanslutning och liknande faktorer. Här kan olika leverantörer ha mycket olika synpunkter och lösningar. Vad som är bäst beror helt på era behov.

Om ni också vill ha laddstationer på gemensamma områden för besökare kan platsbesiktningen avslöja eventuella extra hänsyn som bör tas.

4. Utvärdering och godkännande av erbjudanden

Baserat på platsbesiktningen och dialogen med er, kommer laddningsleverantören nu att ha en tydlig bild av era behov och vad som krävs för att bygga en komplett lösning. Detta används för att utforma ett erbjudande som ni får efter en tid efter platsbesiktningen.

Här är några tips att tänka på när ni mottar erbjudanden:

  • Ta emot erbjudanden från flera leverantörer.
  • Skapa en grund för jämförelse för att veta vad ni faktiskt får för era pengar.
  • Vem tar räkningen och ansvaret för support, kundservice, administration, uppkoppling, installation?
  • Laddanalys – Vad är den maximala kapaciteten om alla parkeringsplatserna behöver ladda samtidigt?
  • Vem sköter debiteringen, behöver ni själva i föreningen räkna av laddarna och fakturera?
  • Hur ser det ut med garanti och drift?
  • Är erbjudandet komplett och inkluderar alla kostnader i samband med installationen eller finns det dolda kostnader?
  • Kommer allt från en och samma leverantör, eller måste ni hantera olika leverantörer under processen?
  • Är det enkelt att lägga till fler laddstationer i framtiden?
  • Använder leverantören dynamisk lastbalansering?

Dessutom ger Elbilföreningen följande råd:

  • Beräkna anläggningskostnaden över hela dess livslängd. Låga initialkostnader är inte alltid billigast på lång sikt. Det lönar sig sällan att hyra istället för att äga. Ta med bindningstid och kostnader för att bryta avtal om ni väljer abonnemangsavtal.
  • Smart energihantering ger möjlighet att utnyttja tillgänglig energi mer effektivt. Det är inte säkert att elnätet måste uppgraderas.

5. Projektstart

När erbjudandet har godkänts kommer leverantören att samordna med installatören och utarbeta en konkret framdriftsplan enligt era önskemål. När arbetet har startat är det bara att luta er tillbaka och se fram emot att laddningsanläggningen är klar!

I den här delen av processen måste även boende informeras om att bygget har startat och få möjlighet att beställa sina egna laddningsboxar. Vi kan inte tala för andra leverantörer, men vi erbjuder en mycket fördelaktig projektprestanda för boende om de beställer Smartlader före angiven tidsfrist. Detta sköter vi!

6. Laddningsanläggningen färdigställs och är redo för användning

När installationen är klar och kontrollerad är det bara att börja använda laddningsanläggningen!

Hur varje boende faktureras och hur driften av laddboxarna utförs beror på vilken leverantör ni använder. Vi i Pay N Charge Nordic AB hanterar all administration och drift, inklusive kundtjänst för laddarna. Styrelsen får även tillgång till en driftsplattform där ni kan övervaka anläggningen om ni så önskar.

Vill du utforska våra laddlösningar eller få en skräddarsydd offert? Tveka inte att kontakta oss – vi står redo att hjälpa dig på din laddningsresa!

Kontakta oss!

Läs även andra relevanta artiklar:



sv_SESvenska

Telefonnummer:
010-585 84 00

E-post:
info@payncharge.se